Steg 3: Barnsamtal

För att göra barn och vårdnadshavare delaktiga, och för att inhämta deras perspektiv på barnets behov och situation genomförs ett Barnsamtal. Samtalet ska säkerställa att barnets bästa är i fokus och komplettera det som redan är känt kring barnet.

Samtalsunderlag

För att möjliggöra för barn och vårdnadshavare att beskriva hela barnets livssituation används Samtalsunderlag. Samtalsunderlaget finns här, i Barnets plan sid 5 och 6 men kan även användas fristående från Barnets plan. Samtalsunderlagen består av en graderade Behovskompass där både barn och vårdnadshavares skattning framgår.

På baksidan finns det möjlighet att kommentera respektive område för att beskriva skattningen.

I rutan - Vilka behov behöver vi arbeta med just nu? beskriver du vad barn och vårdnadshavare vill att vi tillsammans arbetar vidare med.

Material att använda i Barnsamtal

Det finns Samtalstärningar, Samtalsblomma och Samtalskort att använda i samtalet med barn och vårdnadshavare. För de yngre barnen finns påståendena att samtala kring på Samtalstärningarna eller i blombladen på Samtalsblomman. För äldre barn och vårdnadshavare (som inte gör enkät) används påståendena på Samtalskorten.

Samtalsblomman hittar du här, men tärningar och samtalskort ska finnas i din verksamhet.

 

Hur genomför jag ett Barnsamtal?

Vårdnadshavare

Vårdnadshavare - digital enkät

  1. Vårdnadshavare beskriver vad hen upplever genom en digital enkät. Enkäten är uppbyggd efter påståendena i Samtalskorten. Där skattas de åtta olika områdena och ges möjlighet till kommentarer.

  2. När vårdnadshavare har fyllt i enkäten får Barnkontakten, eller hen utsedd, ta del av svaren och fyller i Samtalsunderlaget.

Vårdnadshavare - samtal

  1. Vårdnadshavare bjuds in till ett samtal där ni samtalar och reflekterar utifrån Behovskompassens åtta områden.

  2. Vårdnadshavare beskriver hur området fungerar och skattar mellan 1 (stämmer inte alls) och 5 (stämmer helt). Påståendena i Samtalskort för vårdnadshavare används som stöd under samtalet för att bredda området.

  3. Fyll i kommentarer om det finns behov av att förtydliga något.

  4. Vårdnadshavare beskriver vad de vill arbetar vidare med för att förbättra barnets nuvarande situation.

    • Vilka områden av barnets liv/situation fungerar bra?

    • Vilka områden i barnets liv/situation behöver stärkas?

    • Har ni kontakt/får stöd av någon verksamhet?

 

Barnet

  1. Barnet erbjuds ett samtal med personal som barnet är trygg med och har en god relation till.

  2. Barn väljer vilket område i Behovskompassen samtalet ska börja kring.

  3. Barnet beskriver hur området är och skattar mellan 1 (stämmer inte alls) och 5 (stämmer helt) i Samtalsunderlaget. Påstående på Samtalstärningar, blomman eller korten används som stöd under samtalet för att bredda områdena.

    Det är viktigt att tydliggöra att det inte finns något rätt eller fel svar och att barnet blir lyssnat på och får ge sin bild.

  4. Fyll i kommentarerna om det finns behov av att förtydliga något.

  5. Barnet beskriver vad de vill arbetar vidare med att förbättra barnets nuvarande situation.

    • Vilka behovsområden fungerar bra?

    • Vilka behovsområden vill du ha hjälp med?

    • Har kontakt/får stöd av någon verksamhet?

Summering av barnsamtal

Efter att barn och vårdnadshavares syn på barnets behov och situation är inhämtat summeras innehållet:

  • Vad vill barn och vårdnadshavare arbeta vidare med för att förbättra nuvarande situation?

  • Vilka behovsområde fungerar bra?

  • Vilka behovsområde behöver stärkas?

  • Vilka verksamheter (om några) har familjen kontakt med?